Reklamácia topánok a predavač kričí, že nie som normálna

Autor: Silvia Mancelová | 2.3.2011 o 11:04 | (upravené 2.3.2011 o 17:30) Karma článku: 18,69 | Prečítané:  18817x

Pred zimou som si kúpila nové topánky zn. Gabor za takmer 3000 Czk. Po necelom mesiaci používania, sa mi na nich pokazil zips. Nepríjemné, pretože vonku mrzlo a topánky som chcela hlavne nosiť obuté a nie čakať na vybavenie reklamácie. Tým, že sa zips pokazil tak skoro po kúpe, ani ma nenapadlo, že by predajca mohol mať nejaký problém s uznaním vady.

Vošla som do predajne kde som topánky kúpila a slušne som predavačke vysvetlila, že mám mesiac kúpené topánky, pokazil sa mi na nich zips a chcela by som ich reklamovať. Vzápätí prišla pani vedúca, ktorá mi svojim ofúknutým výrazom dala ihneď najavo, čo si o mojej reklamácii myslí. Topánky začala obzerať, ale to čo ju zaujalo, nebol pokazený zips. Začala mi ostro vytýkať, že som im priniesla špinavú obuv a ona z toho môže dostať ekzém. Topánky boli umyté, vrátane podrážky, ale tým, že je to zimná obuv, tak v drážkach zostalo trochu miniatúrneho piesku z vonku posypaných ulíc, ktorý nešiel von ani po poriadnom pobúchaní. Pani vedúca odišla bez slova do zadnej časti predajne a keď sa o chvíľu vrátila naspäť, tak mi demonštratívne začala ukazovať moju topánku, ktorú vydrhla kefou. Nato som sa jej pokúsila ešte s kľudom vysvetliť, že síce je pravda, že ona dokázala tú topánku umyť lepšie ako ja, ale to čo je momentálne podstatné je to, že mám mesiac kúpené topánky, na ktorých sa mi pokazil zips. A dodala som, že uplatňujem svoj zákonný nárok a chcem topánky vymeniť, alebo vrátiť peniaze, pretože od kúpy neubehlo šesť mesiacov. Na to sa aj tak už určite zvýšený tlak pani vedúcej ešte zvýšil, topánky hodila na stôl a odišla s komentárom, že na to nemá nervy, že je tu nejaká mladá, ktorá si myslí, že je príliš chytrá.

Vrátil sa syn pani vedúcej, ktorému som znovu vysvetlila situáciu s tým, že nechcem čakať na opravu zipsu, ale chcem topánky vymeniť, alebo vrátiť peniaze, na čo mám zo zákona nárok. Prípadne som ochotná dohodnúť sa na oprave, pokiaľ by boli schopní opravu u výrobcu urýchlene zabezpečiť.

Závadu na zipse predavač najskôr ohodnotil tak, že som si ju spôsobila sama nevhodným používaním. Akým nevhodným, to samozrejme nešpecifikoval a ďalej, že určite mi topánky nevymenia, ani nevrátia peniaze a že dokonca firma Gabor zrejme reklamáciu neuzná, pretože to nie je chyba zipsu, ale moja chyba, že pri chodení, nechodím dostatočne naširoko, aby sa mi zipsy v členkoch nedotýkali, čo mi hneď aj názorne predviedol. No neviem, doma ma ale učili, že je estetickejšie chodiť rovno a s nohami spolu a nie pol metra od seba a našikmo.

Znovu som mu zopakovala, že predsa podľa Občanského zákoníku mám v tomto prípade nárok na výmenu a nie iba opravu. Predavač začal na mňa útočiť, že som ten zákon asi nikdy nečítala, že oni vedia, aké sú ich povinnosti a že vôbec tomu nerozumiem. A že keď chcem, môže mi priniesť text zákona, keď už som taká chytrá. Odvetila som mu, že kľudne môže, že im to aspoň priamo zo zákona prečítam. Do toho sa zamiešal ďalší predavač, ktorý sa do mňa veľmi agresívne pustil s tým, že si mám nosiť vlastný zákon  a čo si o sebe vôbec myslím. Medzitým mi priniesli zákon a nech im to teda nalistujem. Iba som ho vzala do rúk a už  pre istotu obaja predavači naraz, začali veľmi hrubo a s výsmešným tónom komentovať, že sú zvedaví, kde to nájdem, že to neviem ani prečítať. To ma v tej chvíli ani neurazilo, skôr dosť pobavilo, keďže som tých zákonov v skutočnosti prečítala podstatne viac, ako v danej chvíli celé osadenstvo obchodu dokopy.

Bez problémov som našla konkrétne ustanovenie a prečítala im ho. Na to sa ich agresia ešte zvýšila a nasledoval úplne absurdný dialóg o mojej neschopnosti porozumieť právnemu textu. Padlo tam niekoľko urážok na moju stranu, ktoré si našťastie už ani nepamätám. Od zákona sme znovu prešli k tomu, že pokazený zips som si sama spôsobila tým, že nie som normálna a nenormálne chodím. To už na mňa predavač kričal. Ešte som sa im pokúsila vysvetliť, že niekto vo výrobe ušetril na zipse a že je niekoľko druhov zipsov v rôznej kvalite. Vôbec nič nepomáhalo. Prestalo ma to baviť, tak som iba zúfalo prehlásila, nech už nič nehovoria, nech mi iba vyplnia reklamačný lístok a topánky pošlú do Gaboru a ja pôjdem preč.

Pri vyplňovaní reklamačného lístka predajca ešte stihol komentovať, že budú takí ochotní, že keď sa topánky vrátia z reklamácie, tak mi pošlú info cez sms. Na to som mu odvetila, že o základnej slušnosti voči zákazníkovi asi ešte nepočuli. Ohradil sa, že zákon žiadnu povinnosť neukladá oznamovať vybavenú reklamáciu a je to iba ich dobrá vôľa a že či mám pocit, že sa ku mne nesprávajú dostatočne slušne.

Na to sa to diskusie zamiešala zákazníčka, ktorá stála vedľa s tým, že za posledných pár minút čo tam stojí, mi niekoľkokrát predavač zopakoval, že nie som normálna a že neviem normálne chodiť, čo jej teda ako slušné správanie nepríde. Slušný predavač sa na ňu ohradil, že nech sa do toho nemieša, že tam nebola od začiatku, tak nevie o čo ide. V tom sa ma zastala ďalšia zákazníčka, že ona je tam od začiatku a teda, že sa nesprávajú vôbec vhodne. Vrátila sa aj pani vedúca a slušný predavač spolu s ďalším predavačom začali cez seba na nás zákazníčky vykrikovať a doslova nadávať, že to už nie je možné, čo si vymýšľame. Pani vedúca to ešte stihla okomentovať, že som neuveriteľne drzá, na to aká som mladá a mám si ísť spytovať svedomie.

Po takomto absurdnom zážitku som sa rozhodla následne podať sťažnosť na Českú obchodnú inšpekciu. Nie kvôli sebe. Ja určite už do obchodu pani Zavadilovej nepôjdem, i keď som tam dovtedy kupovala takmer všetky topánky, ale kvôli ďalším zákazníkom, ktorí by si chceli uplatniť pri reklamácii svoje práva.

Lenže z ČOI mi na sťažnosť prišla celkom vtipná odpoveď:

„...při výskytu vady v období do 6 měsíců od zakoupení je spotřebitel oprávněn zvolit, zda výrobek požaduje opravit, či vyměnit nebo při výskytu neopravitelné závady vzniká spotřebiteli právo na odstoupení od smlouvy..

Vzhledem k tomu však, že způsob vyřízení reklamace, je zcela v kompetenciprodávajícího a Česká obchodní inspekce není oprávněna jakkoliv zasahovat... je za vyřízenou reklamaci z hlediska ustanovení § 619 a násl. OZ a § 19 zákona o ochraně spotřebitele a z hlediska rozsahukontrolní pravomoci České obchodní inspekce možné považovat i reklamaci vyřízenou jiným způsobem, než jaký spotřebitel požadoval (což se stalo ve Vašem případě).

Prodávající se však nerespektováním vůle spotřebitele na způsob nápravy vady dopouští porušení jeho práv a spotřebitel je tak oprávněn domáhat se svých práv soudní cestou. „


Takže podľa ČOI v rámci ich kompetencii, je v poriadku, ak predávajúci reklamáciu akokoľvek vybaví, bez ohľadu na to, či takýto spôsob je v súlade, alebo nie je v súlade so zákonom.

Po pár týždňoch, keď vonku bola najtuhšia zima a mne chýbali nové topánky, ktoré som si na zimu kúpila,  prišla mi správa, že si ich môžem prísť do predajne zobrať.

K topánkam bol priložený list z firmy Gabor s vyjadrením, že reklamácia nebola uznaná ako oprávnená.

Po odbornom posúdení nebola zistená žiadna výrobná ani materiálová chyba. Na základe vzhľadu, stavu obuvi a poškodenia je zrejmé, že reklamovaná chyba vznikla v dôsledku neprimeraného mechanického zásahu. Ide o neopatrné, nešetrné zapínanie zipsu v mieste ohybu zvršku. Aj napriek tomu, že reklamácia nebola uznaná, obuv sme opravili, aby nič nebránilo v ďalšom užívaní."

Ubehol presne mesiac od kedy mi topánky vrátili s vymeneným zipsom a presne tá istá vada na zipse sa objavila znovu. Mohla by som ísť za znalcom, ktorého zaplatím (i keď v tomto prípade, by mal predávajúci dokazovať) a potom sa obrátiť na súd a domáhať sa svojich práv súdnou cestou. Asi ale zájdem tomu staručkému obuvníkovi, ktorého v meste ešte máme a nechám si u neho ten zips za 7 Eur prešiť a viac krát si zimné topánky zn. Gabor nekúpim.

Škoda, že klasická zásada, ktorá hovorí, že so zákazníkom sa nehádam, zostáva stále mnohými obchodníkmi neobjavená.

 

PS.

Každý,  kto trochu robí s textilným materiálom a so zipsami, by po zhliadnutí vady označil zips ako nevhodný na dané použitie. Ide o to, že topánka je vysoká, a pri nosení sa zvršok prirodzene zosunie trochu dolu a mierne sa nakrčí a práve v oblasti členkov dochádza k tomu, že sa zipsy pri chôdzi vzájomne dotýkajú.  Na zipse je použitá slabá nitka, ktorá spája zúbky zipsu s textíliou a preto sa aj po krátkom odere prederie a zúbky sa oddelia od textílie ku ktorej boli prichytené.

PS2. Predajňa obuvi na Černínovej 1 v Prahe

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?